Uredba kao šarena laža – Efektiva

Uredba kao šarena laža

Uredba o zamenskom putovanju, koja je na inicijativu Ministarstva trgovine, a verovatno pod pokroviteljstvom turističkih agencija, doneta krajem aprila, već pokazuje svoje slabosti.

Uredba je očito doneta kao plašt pod kojim će turističke agencije pokušati da prikriju činjenicu da jednostavno ne žele da vrate novac od nerealizovanih putovanja. To potvrđuju i proverene vesti da neki hoteli ovog leta neće raditi, te je logično da će izvršiti povraćaj novca, isto kao i avio kompanije, koje su izdale saopštenja kao potvrdu da se novac od otkazanih letova vraća putnicima.

U tom svetlu, postavlja se pitanje zašto naše turističke agencije ne žele da vrate novac putnicima?

Nedostaci Uredbe o zamenskom putovanju:

Prvo, Uredba nevešto zamensko putovanje prikazuje kao potpuno novo, koje je kao dodatno pokriveno osiguranjem za slučaj insolventnosti i nadoknade štete! Podsećamo vas da takvo isto osiguranje postoji i u postojećem aranžmanu, pa ga nije moguće iskoristiti.

Čak, nije moguće iskoristiti ni dodatno plaćeno osiguranje za slučaj otkaza putovanja, jer agencije odbijaju da vrate novac. Dakle, i u opciji kada je putnik dodatno platio osiguranje, povraćaj novca prema stavovima agencija nije moguć!

Zatim, agencije koje su već počele da nude zamenska putovanja, u nove ugovore unose dinarske iznose. Opšte je poznato da taj dinarski iznos sledeće godine može da vredi osetno manje, te je to dodatna nesigurnost za putnike.

Iako Uredba ne predviđa to, neke agencije već odgovaraju da će novac vratiti 2022. godine, ali da će zadržati iznos administrativnih troškova, za koji se ne zna koliki su, pa putnike čeka novo neprijatno iznenađenje! Dakle, kreditiraju agencije bez ikakve kamate, plus će vrednost novca možda biti manja, i na kraju i ne dobiju onoliko koliko su dali!

Još jedna nepoznanica i nesigurnost je činjenica da za isti novac niko ne garantuje kvalitet putovanja, tj broj dana u hotelu, kvalitet i komfor avio leta itd. Zbog situacije sa korona virusom, hoteli, aerodromi i avio kompanije menjaju sistem rada, uvode strožije kontrole, a to povećava vreme zadržavanja i komplikuje sam transfer. Hoteli takođe uvode strožije mere, te nije nerealna pretpostavka da će zbog smanjenog broja turista, neki hoteli poskupeti svoje usluge, pa onaj ko prihvati zamensko putovanje, sledeće godine umesto planiranih 10 dana, može dobiti samo 5, zbog promene cene.

I same agencije u odgovorima putnicima, tj u ponudama za prihvatanje zamenskog putovanja, konstatuju da su programi u pripremi i da očekuju da se uskoro steknu uslovi za njihovu realizaciju, čime potvrđuju da ni sami ne znaju kako će putovanja izgledati i kada će otpočeti!

Uredbom se ne garantuje ništa, ni termin, rok trajanja aranžmana, kvalitet, već samo cena, koju agencije već upisuju isključivo u dinarima, te ni to nije vrednosna garancija.

Prava potrošača su zaštićena odredbama Zakona o zaštiti potrošača i ova Uredba ih ni na koji način NE MOŽE UMANJITI. Takođe, na strani potrošača su i odredbe Zakona o turizmu kao i Zakona o obligacionim odnosima.

Ni sam tekst Uredbe ne predstavlja nikakvo “moranje” niti obavezu za bilo koga, pa tako prvi član Uredbe kaže: Ovom uredbom uređuje se poseban način i uslovi pod kojima se MOŽE dati ponuda za korišćenje zamenskog putovanja…

Drugi član takođe koristi formulaciju MOŽE, i to: Organizator turističkog putovanja, MOŽE putniku da ponudi zamensko putovanje…

Dakle, MOŽE i ne mora, ali agencije putnicima opciju zamene putovanja nude KAO JEDINU, što i sam tekst Uredbe demantuje.

Detaljnije o pravima potrošača možete pročitati na ovom linku:  Efektiva – Otkazana putovanja

Dakle, mi smatramo da su zamenska putovanja šarena laža, koja putnicima samo produžava neizvesnost. Putovanja koja se eventualno mogu realizovati ovog leta, manje su rizična. Sve što se ostavlja za iduću godinu ulazi u veliki rizik. Prvi je mogućnost da se situacija sa korona virusom ponovi i pogorša na jesen. Drugi je mogućnost da određeni broj agencija propadne već ovog leta (mnoge agencije su još uvek zatvorene i ne odgovaraju na mejlove), te će tako zamensko putovanje ostati mrtvo slovo na papiru.

NAPOMENA: Ko prihvati zamensko putovanje gubi mogućnost pokretanja sudskog spora!

Stav udruženja Efektiva je da potrošači treba se uđu u sudske sporove za povraćaj novca od nerealizovanih aranžmana. Pošto ministarstvo trgovine, na čelu sa ministrom Ljajićem, ima zaštitnički odnos prema agencijama, veliki broj tužbi bi ih mogao naterati da ovom problemu pristupe konstruktivnije i putnicima omoguće dodatne garancije u slučaju prihvatanja zamenskog putovanja.

Tužbe su već krenule i puštaju se paralelno redovnom sudu i Sudu časti Privredne komore. To će agencijama napraviti dodatne troškove i moglo bi ih naterati na poštovanje zakonskih normi.

Zainteresovani za pomoć oko pokretanja spora, mogu nam se obratiti na office@efektiva.rs ili efektiva.rs@gmail.com! Kontaktiralo nas je desetak advokatskih kancelarija iz Beograda koje su voljne da vode ove sporove, a svoje usluge naplate po okončanju postupka. Sudska taksa se ne plaća! Verujemo i da advokati širom Srbije vide u ovome dobru priliku za zaradu, te verujemo da svako ko želi tuži neće imati problem oko odabira pravnog zastupnika.

Cilj udruženja Efektiva nije propast agencija, kao što jeste zaštita propasti potrošača (putnika), ali svakako jeste prilika, da se ovaj veliki problem, koji ministarstvo trgovine godinama ne želi da reši, napokon dovede u okvire koji će putnicima omogućiti bezrezervnu garanciju za svaki naredni slučaj otkazanog putovanja. Država ovo pitanje mora da uredi, postoje načini za to i sada je prilika da se to pitanje napokon trajno reši!

Izvor: Efektiva
Foto: Pexels

Može Vas zanimati

About the Author: Portal Potrošač

Verified by MonsterInsights