Povodom najave da će ministarstvo trgovine doneti uredbu o zameni turističkih putovanja vaučerima, danas smo uputili dopis ministru trgovine Rasimu Ljajiću.“Uvaženi gospodine Ministre,Obraćamo Vam se povodom Vaše, ali i izjava Vaših podređenih iz ministarstva, u vezi sa najavom donošenja uredbe kojom bi se otkazana turistička putovanja zamenila vaučerima.Prema onome što smo videli iz medija, ideja te uredbe je zaštita interesa turističkih agencija i osiguravajućih kuća, a ugrožavanje interesa potrošača, koji bi na taj način beskamatno kreditirali agencije narednih 20 meseci, nakon čega bi verovatno došli u još veću neizvesnost da svoj novac naplate.Pretpostavljam da znate, posledicama pandemije nisu ugrožene samo kompanije, već i fizička lica, potrošači, koji gube radna mesta ili deo svojih primanja.
Takođe, nepoznanica je kakve će dugoročne posledice ostaviti pandemija. Građani, a i privreda su sa pravom uplašeni, jer je teško predvideti dalja dešavanja. U tom strahu, logično je da će želja za putovanjem kod većine da zameni želju za povratom novca. Osim same želje, kao što znate, građani imaju i obavezu da sa druge strane, redovno izvršavaju svoje obaveze prema komunalnim preduzećima, izvršiteljima, a uskoro ponovo i bankama. Za obaveze građana, država nije predvidela nikakve vaučere sa rokom dospeća od skoro dve godine, na koje se ne bi računala nikakva kamata, što je neprihvatljivo i nezabeleženo bilo gde u Evropi.Iz tog razloga, a u skladu sa delom izjava koje ste davali medijima, smatramo da novčano obeštećenje potrošača (onih koji to žele), treba da bude prioritet. Sve suprotno tome bi vodilo na pomisao da se ponuđenim rešenjem zapravo štiti interes agencija i osiguranja, kao i da se prikrije loša zakonska regulativa, koje je mogući uzročnik celog problema.
Prema našim informacijama, odgovarajuće institucije u EU su ideju vaučera ocenile kao nezakonitu, kojom se krše osnovna prava potrošača. Da ne govorimo o tome da ta uredba svakako ne može derogirati odredbe ZZP. Rešenje koje bi bilo neprihvatljivo određenom delu potrošača, svakako bi napravilo dodatni problem agencijama koje će se sigurno suočiti sa velikim brojem tužbi. Verujemo da znate kako su po tom pitanju prošle banke u Srbiji, koje su prema dostupnim informacijama, dobile više od 15.000 tužbi zbog nezakonitih radnji na štetu dužnika. Približan broj tužbi, koje bi dobile turističke agencije, napravio bi novi problem sudstvu, a i samim agencijama, zbog velikih troškova koje bi imale nakon gubitka sporova.
Dakle, ako Vam je cilj da nađete prihvatljivo rešenje za obe strane, onda verujemo da treba da poradite i na još nekim stvarima. Pre bilo kakvog rešenja, potrebno je proveriti novčane tokove agencija u poslednjih minimum 6 meseci, kako bi se videlo da li su, kada i koliko novca uplaćivale ino dobavljačima i da li je novac trošen nenamenski. Zatim, treba proveriti sve polise osiguranja koje su agencije morale imati (dobar deo njih nije ih prezentovao putnicima što otvara novi problem i mogućnost tužbi, pa i zatvaranja agencija, na čemu ćemo insistirati). Proverom tih polisa, utvrdilo bi se da li postoji mogućnost naplate dužnika putem osiguranja i svakako bi se utvrdili eventualni propusti i isključenja koja su napravljena u tim polisama, kako bi se izigrala mogućnost njihovog aktiviranja, pa u budućnosti poraditi i na tom delu problema.Verujem da znate da Udruženje Efektiva ne odustaje tako lako od svojih zahteva. U ovom imamo veliku podršku oštećenh potrošača koji ideju vaučera ne prihvataju. Spremni smo da tu podršku uoptrebimo na svaki dozvoljen način kako bismo potrošačima omogućili što povoljniju poziciju i rešenje, te kako bi se napokon sredila regulativa i trajno onemogućili ovakvi događaji koji potrošače ostavljaju bez novca.
Podsećam Vas da se to dešava dugi niz godina i da se za vreme Vašeg mandata situacija tek nešto malo popravila, ali nikako trajno.Nadamo se da ćete imati razumevanja za ovaj dopis i da ćete naše predloge konstruktivno sagledati pre nego punudite bilo kakvo rešenje, čija polovičnost vodi daljoj eskalaciji problema. Stojimo Vam na raspolaganju za eventualne razgovore i konsultacije. Predlažemo i održavanje konstruktivnog sastanka sa predstavnicima turističkih agencija i osiguravajućih kuća. Nemamo informaciju da ste u dosadašnje razgovore uključili relevatne predstavnike potrošača (ne računam tu one fiktivne), što takođe budi određene sumnje.”
Izvor: Efektiva
Foto: Pexels