Republika Srpska: Potrošači sve manje praštaju trgovcima

Potrošači u Srpskoj sve manje praštaju trgovcima koji ne haju za reklamacije pa zaštitu svojih prava traže od inspektora, koji poslednjih meseci imaju pune ruke posla rešavajući pritužbe kupaca.

U Inspektoratu RS ističu da je po konkretnim reklamacijama potrošača republička tržišna inspekcija u prva tri mjeseca obavila 55 kontrola, što je za deset više nego u istom periodu prošle godine.

– U 41 slučaju reklamacija je uvažena na licu mesta, dok su četiri žalbe rešene nakon naloženih upravnih mera. Inspektori su utvrdili da šest reklamacija nije bilo opravdano, četiri žalbe su još u toku, a jedna je prosleđena drugom nadležnom organu – rekli su u Inspektoratu RS.

Dodali su da su se na listi žalbi potrošača najčešće našle pritužbe na prodavce koji nisu prihvatali reklamacije za tehničke proizvode, odeću, obuću, te telekomunikacione i komunalne usluge.

Postupci po reklamacijama su rešavani na različite načine. Trgovci su potrošačima po nalogu inspektora vraćali novac ili vršili zamenu proizvoda novim – dodali su u Inspektoratu RS.

Naveli su da tržišna inspekcija u svakodnevnom nadzoru kontroliše da li trgovci izdaju račune, ističu prodajne cene, deklarišu proizvode, poseduju garancije i tehnička uputstva, i na taj način deluje preventivno kako bi sprečila povredu prava potrošača.

– U prva tri meseca ove godine republička tržišna inspekcija obavila je više od 1.800 kontrola, a s ciljem otklanjanja nepravilnosti izrečene su 233 mjere i 343 prekršajna naloga u vrednosti od 206.300 KM. Najčešće utvrđene nepravilnosti odnosile su se na neizdavanje računa, isticanje cena, vođenje poslovnih knjiga i evidencija, te verifikaciju merila – dodali su u Inspektoratu RS.

Direktorka Udruženja potrošača “Don” iz Predora Murisa Marić kaže da su pritužbe sve češće iz dva razloga. Prvi je, ističe, što kupci postaju sve svesniji svojih prava, a drugi taj što trgovci uporno odbijaju reklamaciju.

– Svakodnevno nam se obraćaju nezadovoljni kupci i ove godine već imamo 450 žalbi. Na godišnjem nivou taj broj dostigne hiljade, a bela tehnika, telefoni i obuća su najbolnija tačka. Na naše tržište stižu nekvalitetni frižideri, veš-mašine i druga tehnička roba, a skupa obuća obično je rađena za treće zemlje i ne odgovara kvalitetu koji kupci plate – rekla je Marićeva i dodala da su pritužbe na hranu poslednjih godina dosta retke. Ona je istakla da su edukaciji potrošača značajno doprineli mediji jer redovno izveštavaju o prevarenim kupcima.

– Uprkos tome, i dalje najveći broj trgovina nema istaknute knjige reklamacija iako je to zakonom propisano. Potrošači su prinuđeni da ih sami zatraže, a čak i kada to urade, najčešće ih i ne dobiju, i tada se obraćaju nama – rekla je Marićeva.

Žalbama kupaca zatrpani su i u bijeljinskom Udruženju potrošača “Zvono”.

– Gotovo da nema dana da nam na vrata ne zakuca bar jedna osoba koja traži pomoć jer u prodavnici neće da prihvate reklamaciju. Samo lani smo imali više od 900 žalbi. Međutim, i dalje najveći broj potrošača ne zna koja su njihova prava, tek 20 odsto građana zna da, osim knjige žalbi, postoji i knjiga reklamacije – kaže predsednik Udruženja “Zvono” Jovan Vasilić i dodaje da i najveći broj trgovaca nije edukovan o pravima potrošača, zbog čega je udruženje lani štampalo brošuru kako bi trgovce informisalo o njihovim obavezama prema kupcima. 

Apel

U Inspektoratu Srpske apeluju na kupce da se informišu o svojim pravima, navodeći da su Zakonom o zaštiti potrošača definisana brojna pitanja koja regulišu ostvarivanje prava kupaca.

Izvor: Glas Srpske
Slika: Pexels

Može Vas zanimati

About the Author: Portal Potrošač

Verified by MonsterInsights