Nakon teksta o radu preduzeća Srbija voz, kao i planiranim unapređenjima poslovanja, Portal Potrošač je želeo da se informiše o pokrivenosti železničke mreže signalom mobilne telefonije. Na pojedinim deonicama dolazi do gubitka signala, a na određenim delovima pruge POS terminali u vozilima Srbija voza rade usporeno. Stoga je bitno da signal bude jak na svim koridorima zbog bezbednosti putnika, a posebno u tunelima u slučaju bilo kakve vanredne situacije.
Obratili smo se RATEL-u koji vrši merenje kvaliteta mreže, kao i na adrese sva tri mobilna operatora u Republici Srbiji. Yettel nam u međuvremenu nije dostavio odgovor.
Odgovor RATEL-a:
Što se tiče Vašeg pitanja da li je RATEL imao razgovore sa mobilnim operatorima vezano za kvalitet mreže na železničkim koridorima, obaveštavamo Vas da je RATEL tokom prethodnih godina sprovodio sveobuhvatna uporedna merenja i analizu parametara kvaliteta usluga dostupnih krajnjim korisnicima (benchmark) mobilnih komunikacionih mreža operatora: A1 Srbija, Telekom Srbija i Yettel koja za cilj imaju objektivno uporedno testiranje kvaliteta usluga u mobilnim mrežama, gledano iz ugla korisnika.
Parametre kvaliteta mreža mobilnih operatora u Republici Srbiji za govorne i usluge prenosa podataka po različitim kategorijama, a jedna od njih su I železnice odnosno železnički koridori, možete proveriti na javno dostupnom portalu http://benchmark.ratel.rs/sr Izborom po godinama, na ovom portalu u delu „Konačan rezultat“ možete videti izmerene rezultate, između ostalih I za agregaciju „Železnice“ gde su prikazani ukupni izmereni rezultati vrednovano po operatorima I u toj kategoriji mereno 2023. godine Telekom Srbija je ostvario najveći procenat uspešno uspostavljenih poziva, za njim slede A1 Srbija i Yettel.
Sveukupno, kvalitet govorne usluge na železničkim koridorima je na nižem nivou u odnosu na ostale merne agregacije (Veliki gradovi, Srednji gradovi, Mali gradovi, Autoputevi, Glavni putevi, Ruralni putevi) uglavnom zbog tunela i planinskih područja koji su lošije pokriveni radio signalom, I preporuka RATEL-a je da svi mobilni operatori u narednom periodu unaprede nivo kvaliteta svojih usluga na železničkim koridorima.
Takođe, na istom delu portala možete videte I agregaciju „Autoputevi“ na kojoj su svi operatori ostvarili visoke vrednosti procenata uspešno uspostavljenih poziva kao i visok procenat uspešno realizovanih sesija.
Nakon sprovedene Benchmark kampanje, RATEL svake godine dostavlja rezultate I merne fajlove svim mobilnim operatorima kako bi im pružili bolji uvid o stanju kvaliteta njihovih mreža I poslužilo kao osnov za poboljšanja kvaliteta usluga krajnjim korisnicima.
Odgovor MTS-a:
Telekom Srbija godinama unapređuje svoju mobilnu infrastrukturu kako bi svojim korisnicima omogućio najbolji kvalitet usluge i pouzdano pokrivanje mobilnim signalom na čitavoj teritoriji Srbije.
Prema nezavisnim merenjima koja sprovodi RATEL, Telekom Srbija je 5. godinu zaredom proglašen za najbolju mobilnu mrežu u Srbiji.
Pokrivanje pružnih pravaca mnogo je kompleksnije od pokrivanja drumskih koridora, da ne navodimo urbane zone naseljenih mesta, zbog prisustva 25kV pristupnog voda, zaštitnog pojasa pruge, dugačkih tunela i nepristupačnih useka i klisura.
Telekom Srbija ima ubedljivo najbolje pokrivanje kvalitetnim mobilnim signalom železničkih koridora na teritoriji Republike Srbije, o čemu će svedočiti odgovori na postavljena pitanja.
Da li ste radili analizu pokrivenosti mreže uz železničku infrastrukturu u Republici Srbiji?
Pored merenja koja sprovodi RATEL kao regulator, Telekom Srbija svake godine vrši intenzivna merenja i opsežne analize kako železničkih koridora, tako i drumskih saobraćajnica i naseljenih mesta, a sve u cilju da se unapredi kvalitet mobilne mreže i poboljša krajnje korisničko iskustvo.
Kao pozitivan primer intenzivnog ulaganja u razvoj i poboljšanje kvaliteta mobilne infrastrukture govori podatak da smo samo u prethodne dve godina na modernizovanom pružnom pravcu Beograd-Novi Sad izgradili 17 novih baznih stanica sa najmodernijom opremom sa svim dostupnim tehnologijama.
U toku je instalacija novih baznih stanica na još 20 lokacija duž trase brze pruge koja je u procesu modernizacije Novi Sad – Subotica, što nas vodi do podatka da će Telekom Srbija samo na delu brze pruge Beograd-Subotica imati ulaganje od preko 3.000.000 eura u mobilnu infrastrukturu.
Da li ste imali razgovore sa kompanijom Srbijavoz i Infrastrukturom železnice radi pokrivenosti mreže, a posebno tunela?
Da, imali smo razgovore sa obe navedene kompanije.
Potpisali smo memorandum o razumevanju naših kompanija i napravili značajan pomak u pokrivanju železničke infrastrukture u poslednje 3 godine.
Telekom Srbija obezbeđuje WIFI pokrivanje za sve korisnike usluga kompanije Srbijavoz na svim pružnim pravcima na čitavoj teritoriji Srbije.
Najproblematičniji pružni pravac što se tiče pokrivanja mobilnim signalom je tzv „ barska pruga“ deonica Valjevo-Vrbnica.
Čitava deonica je zbog topologije terena prepuna tunela, a veći deo otvorenih delova pruge prolazi kroz klisure i klance gde nije fizički moguće prići potencijalnim lokacijama za montažu opreme.
Dodatni problem predstavljaju trase pruga koje prolaze kroz nenaseljena područja i gde postoje problemi sa napajanjem električnom energijom.
Telekom Srbija u saradnji sa kompanijom Infrastruktura Železnice Srbije prati i paralelno razvija svoju mobilnu infrastrukturu, kako se vrši modernizacija i rekonstrukcija pojedinačnih pružnih pravaca.
Da li ste vršili analizu pokrivenosti signalnom u pružnim tunelima, a sve u cilju obezbeđivanja signala u kriznim situacijama kada dolazi do saobraćajnih nezgoda?
Da. Veoma je bitno da svi naši korisnici imaju pouzdan pristup mobilnoj mreži pogotovo u kriznim situacijama.
Kao rezultat naših namera u prethodnom periodu investirali smo u mobilnu infrastrukturu u najvećim tunelima u zemlji, ne samo železničkim već i u drumskim.
Deset najbitnijih tunela na različitim pružnim pravcima pokriveno je najkvalitetnijim mts mobilnim signalom.
Istina je da ima još prostora za unapređenja, tuneli u kojima nemamo pokrivanje su „stari“ tuneli na nemodernizovanim koridorima gde ne postoje dovoljni strujni kapaciteti za montažu telekomunikacione opreme i slobodnog profila za montažu tunelskih antena.
Nakon rekonstrukcija i modernizacija na određenim pružnim pravcima stvoriće se povoljni uslovi za montažu telekomunikacione opreme što će Telekom Srbija zasigurno i učiniti, sve u cilju poboljšanja bezbednosti svih korisnika železničke infrastrukture.
Da li ste imali razgovor sa RATEL-om vezano za analizu pokrivenosti pružne mreže i unapređivanje signala na istoj?
Sa RATEL-om smo u neprekidnom kontaktu, vodimo konstruktivne razgovore vezane za poboljšanje kvaliteta mobilnih usluga i poboljšanje korisničkog iskustva na teritoriji čitave Srbije generalno, pa samim tim i na železničkoj infrastrukturi.
Uprkos svim teškoćama vezanim za pokrivanje pružnih pravaca koje smo već naveli, nepobitna činjenica je da Telekom Srbija ima najbolje pokrivanje pružnih pravaca o čemu svedoče i rezultati merenja koje je sam RATEL sproveo.
2023 broj poena na prugama – izvor http://benchmark.ratel.rs/pregled-rezultata-cyr-2023
Izvor: MTS
Odgovor A1:
Kompanija A1 Srbija radila je kompletnu analizu pokrivenosti mreže uz železničku infrastrukturu na osnovu benchmarking merenja koje sprovodi RATEL jednom godišnje i komunicirala sa RATEL-om u vezi sa unapređenjima pokrivenosti mrežom. Takođe, imamo veoma dobru saradnju i sa Železnicama i planiramo da se sledeće godine kolociramo sa opremom na lokacijama koje će oni izgraditi.
Portal Potrošač: 16.11.2024.
Izvor: Ratel, MTS, A1.
Foto: Pexels, MTS.