Prenosimo vam otvoreno pismo Portala Potrošač upućeno Ministarstvu trgovine, da bi se sprečila hajka na udruženja potrošača koja rade svoj posao.
Poštovani,
Ministarstvo trgovine najavilo je da će pojedina udruženja koja nisu dostavila godišnji izveštaj obrisati iz registra Ministarstva trgovine. Sporno je to što udruženja potrošača u Republici Srbiji predstavljaju sponu između trgovaca koji na sve moguće načine varaju potrošače, kao i Ministarstva trgovine koja je često pasivno u rešavanju problema potrošača.
U Republici Srbiji su najčešći sledeći problemi, a kojima se aktivno bave udruženja potrošača:
1. Prodaja obuće sa greškom koja se reklamira već u prvih mesec dana od datuma kupovine.
2. Neakreditovane laboratorije koje rade usklađenost kvaliteta obuće pri uvozu i pri podnošenju reklamacije. Uglavnom se dešava da ista laboratorija radi uvoznu deklaraciju i odbija reklamacije potrošača štampanjem gotovih odgovora.
3. Poštanske usluge, tj. problem sa kurirskim službama koje kasne u dostavi, više naplaćuju uslugu i gube pakete.
4. Problem sa Poštom Srbije koja u velikom broju gubi pakete iz Kine koji se dostavljaju za Srbiju, a posebno one bez koda za praćenje. Ti paketi dobiju noge od prijemne pošte, pa sve do poštanskog sandučeta samog korisnika.
5. Problem sa kreditima u Švajcarcima, kao i protivzakonita naplata obrade kredita, administriranja kredita, praćenja kredita,…
6. Pasivnost NBS u zaštiti prava korisnika, kao i maksimalno odlaganje zakonskog rešenja za gore navedene probleme
7. Nezakonita naplata isključenja korisnika sa sistema centralnog grejanja, zabrana isključenja, kao i odsustvo poštovanja zakona od strane sudova i lokalnih samouprava.
8. Prevara sa zamenskim vaučerima i protivzakonitom Uredbom o zakonskim vaučerima koju je usvojilo Ministarstvo trgovine na čelu sa prethodnim ministrom.
Sve su to neki od problema kojima su se bavila udruženja koja se nalaze na listi za odstrel. Samo Ministarstvo se bavi lovom na veštice, a ne rešava probleme u sopstvenom dvorištu. Godinama novi predlog Zakona o zaštiti potrošača čami u fioci bivšeg ministra, a sada i tekuće ministarke, a ministarstvo se bavi brisanjem uspešnih organizacija potrošača iz registra. Kao da je to jedini problem kojim se bavi ovo ministarstvo. Zato se trgovcima maksimalno izlazi u susret, pa čak i kad nisu u pravu i debelo krše zakon.
Opšte je poznato da mnogima smeta rad Efektive kao jednog od udruženja kojima preti brisanje iz registra. Da li je to neko iz Narodne banke, da li je to neka od banaka, da li je u pitanju neko od trgovaca ili možda neko iz Ministarstva trgovine. Tu su naravno turističke agencije i kurirske službe. Svima njima je u interesu da se Efektiva obriše iz registra.
Na toj listi nalaze se i operatori kojima su isticane sankcije zbog kršenja kolektivnog interesa potrošača. Lista je jako dugačka, ali to ne može biti razlog da se nekome svetite zato što je dobar u svom poslu i što štiti prava potrošača.
Naravno i udruženja potrošača treba da poštuju svoju zakonsku obavezu. To ne može biti razlog da nekoga obrišete iz registra jer vam nije dostavio izveštaj. Ministarstvo treba da se obrati pisanim putem svakom od udruženja i da zatraži da se izveštaj dostavi. Tako da će i sama udruženja to ubuduće rešavati na vreme.
Država ne briše mnoga pravna lica iz APR-a jer ne dostavljaju finansijske izveštaje godinama unazad, niti kažnjava pravna lica koja ne uplaćuju poreze godinama, ali se zato udruženje potrošača briše iz registra jer nekome nije po volji.
Stoga vas pozivamo da odustanete od ovog lova na veštice jer ćemo obavestiti Delegaciju EK u Srbiji, kao i Evropski parlament i zatražiti blokadu otvaranja poglavlja vezanog za zaštitu potrošača. Država mora biti partner sa udruženjima potrošača.
Portal Potrošač
Foto: Pexels