Letnji red vožnje u Beogradu u jeku pandemije Korona virusa

Letnji red vožnje Beograd

Sa početkom leta u Beogradu primenjuje se letnji red vožnje u gradskom saobraćaju. S obzirom da je vanredna situacija i da je Beograd jedno od većih žarišta kontaktirali smo press službu uprave grada Beograda.

Zanimalo nas je da li je svrsishodno da se primenjuje letnji red vožnje u trenutku kada se svakoga dana povećava broj obolelih. Mali broj vozila može biti veliki rizik za same putnike jer se duže čeka na prevoz i manja je distanca u prevozu zbog većeg broja putnika. Putnici su onda prinuđeni da sede na svim sedištima, da se ne bi gurali u delu za stajanje. Najspornija stavka je čišćenje klima uređaja i ventilacije u prevozu, kao i higijena u samim vozilima.
U situaciji kada je umanjen broj vozila smanjuje se fizička distanca između samih putnika, a time dolazi do većeg rizika od izloženosti samom virusu u vozilima javnog gradskog prevoza.

Press služba nam je poslala saopštenje koje prenosimo u celosti:

Svake godine, oko 20. juna, po završetku školske godine, prelazi se sa „zimskog“ na „letnji“ red vožnje. Ove godine „letnji“ red vožnje je primenjen od 01.07.2020. godine.


Zbog epidemije izazvane virusom COVID – 19, uzimajući u obzir da je smanjen priliv sredstava u Budžet grada Beograda u odnosu na 2019. godinu, vodeći se racionalnom potrošnjom sredstava, tokom primene letnjeg reda vožnje angažovano je 1.146 vozila na gradskim linijama i 246 vozila na prigradskim i lokalnim linijama, što ukupno iznosi 1.392 vozila u javnom linijskom prevozu grada Beograda.

U odnosu na letnji red vožnje koji je bio primenjen 2019. godine kada je bilo angažovano 1050 vozila na gradskim linijama i 234 vozila na prigradskim i lokalnim linijama, sada je angažovano 96 vozila više na gradskim linijama i 12 vozila više na prigradskim i lokalnim linijama, odnosno 9,14% više na gradskim linijama i 5,13% više na prigradskim i lokalnim linijama u odnosu na leto 2019. godine.

Od prvog dana primene pojačanog reda vožnje sprovodi se praćenje i snimanje popunjenosti vozila u javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda od strane zaposlenih Sekretarijata za javni prevoz i JKP GSP „Beograd“. Na linijama na kojima je popunjenost vozila bila veća od 60%, uključena su dodatna vozila.
Sekretarijat za javni prevoz će i u narednim danima vršiti praćenje i snimanje na terenu i po potrebi će biti uključivana dodatna vozila.


Korišćenje klima uređaja u vozilima javnog prevoza se primenjuje u skladu sa preporukom Gradskog zavoda za javno zdravlje, Beograd u vezi sa primenom mera pri korišćenju klima uređaja u vozilima javnog linijskog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda u cilju zaštite zdravlja stanovništva od zarazne bolesti COVID – 19.
Preporukom je predviđeno da se klima uređaji koriste samo u uslovima kada je temperatura spoljašnjeg vazduha veća od 28 stepeni Celzijusa i to na način da temperatura u vozilu bude 5 stepeni niža, uz podešavanje snage ventilatora na minimum. Režim rada klima uređaja u vozilima je podešen da na način da udeo vazduha koji se zahvata iz spoljašnje sredine bude veći.
Na terminusima, tokom pauze se minimum 5 minuta vrši provetravanje vozila sa otvorenim vratima i “ispiranje“ celog ventilacionog sistema klima uređaja sa podešenom snagom ventilatora na minimum.


Predviđeno je da se dezinfekcija filtera klima uređaja vrši barem jednom dnevno, na početku ili na kraju dnevne upotrebe vozila.
Od izbijanja pandemije izazvane virusom COVID – 19, prevoznici su u obavezi da održavaju pojačanu higijenu vozila, kao i da vrše dodatnu dezinfekciju vozila.


U slučaju pojave pojedinačnih slučajeva nepoštovanja propisanih mera, Sekretarijat za javni prevoz interveniše po svakoj prijavi i preduzima mere kako bi se javni linijski prevoz odvijao tako da se zaštiti zdravlje putnika i voznog osoblja.

Nadamo se da će organi Sekretarijata za saobraćaj revidirati svoju odluku i da će dodatno povećati broj vozila zbog trenutne situacije. Na pojedinim linijama je povećan broj putnika iako se stalno prati popunjenost vozila. Stoga je potrebno što pre reagovati i vršiti stalno praćenje popunjenosti vozila. Manji priliv u budžetu ne može i ne treba da bude opravdanje za smanjivanje broja vozila. Grad treba da donese i primeni mere za povećanu naplatu karata u gradskom prevozu.

Ono što je po nama sporno jeste da se građanima naplaćuje puna cena mesečne karte u mesecima kada se primenjuje letnji red vožnje. Jun, jul i avgut su meseci kada je na ulicama i do 30% manje vozila. Ranijih godina pre pandemije Korona virusa građani Beograda su u tom trenutku odlazili na letovanje, a učenici i studenti nemaju školske obaveze u letnjem periodu. Ono što je činjenica jeste da nisu svi stanovnici Beograda odsutni i da velika većina odlazi na posao u letnjem periodu. Broj ljudi koji odlaze na letovanje nadoknađuje se brojem turista koji posećuju Beograd. Tako da dolazimo do istog broja putnika koji koriste gradski prevoz. Stoga smatramo da u tom periodu cena koštanja mesečne markice treba da bude umanjena procentualno za sve korisnike koji kupuju mesečnu markicu.

Portal Potrošač
Izvor: Press služba Grada Beograda
Foto: Pexels

Može Vas zanimati

About the Author: Portal Potrošač

Verified by MonsterInsights