Portal Potrošač je hteo da proveri sa kurirskim službama, da li vrše identifikaciju pošiljaoca uvidom u ličnu kartu, a pri slanju pošiljaka sa otkupninom.
Član 47. Zakona o poštanskim uslugama jasno definiše legitimisanje lica, kao i evidenciju broja lične karte i čuvanje podataka o licu koje je poslalo otkupnu pošiljku.
Poslali smo pitanja sledećim kurirskim službama:
Dexpress, Bex, City Express, Post Express, Aks, Kurirska služba Star, Bg Delivery, Mumnet, GLS-Serbia,
* Pojedine kurirske službe nemaju mobilnu ili web aplikaciju, tako da identifikaciju pošiljaoca mogu vršiti samo pri prijemu robe, kao i slanju zahteva preko korisničkog servisa.
Nas zanimaju sledeće informacije:
1. U trenutku kada preko call centra evidentirate zahtev za otkupnu pošiljku, da li od pošiljaoca tražite broj lične karte?
2. Kada kurir dođe na adresu da preuzme otkupnu pošiljku koja je zahtevana putem call centra da li se još jednom vrši provera osobe koja je navela broj lične karte?
3. Ukoliko imate i web/mobilnu aplikaciju, da li se u istoj pojavljuje polje za broj lične karte kada se izabere otkupna pošiljka?
4. U slučaju da posedujete istu, da li kurir pri dolasku na adresu još jednom proverava broj lične karte?
Odgovore smo dobili samo Post Expresa i Bex-a.
Prenosimo odgovore u celosti:
Odgovor Bex-a na pitanja:
- Kurir prilikom preuzimanja otkupne pošiljke prikazuje polje za unos broja lične karte, a kad klijent unosi podatke ne tražimo ličnu kartu, već vršimo uvid samo. Ličnu kartu tražimo i ako se pošiljka donosi u Paket Shop prilikom preuzimanja.
- Baš u tom trenutku se i unosi podatak o ličnoj karti.
- Ne.
- Nije važno na koji način je otkupna pošiljka evidentirana, osoba/zaposleni koji je preuzima u obavezi je da traži podatak o ličnoj karti.
Odgovor Pošte na naš upit:
Shodno Vašem upitu, obaveštavamo Vas da se evidentiranje lične isprave i identifikacija lica koje predaje Post ekspres pošiljke sa otkupninom obavezno vrši u trenutku predaje pošiljaka na prenos, na adresi putem kurira ili na šalteru prilikom predaje pošiljaka u pošti.
Na email nam nisu odgovorile kurirske službe Dexpress, City Express, Aks, Kurirska služba Star, Bg Delivery, Mumnet, GLS-Serbia.
Kontaktirali smo i Upravu za sprečavanje pranja novca, kao i Inspekciju za poštanske usluge, ali nismo dobili odgovor. Svakako ćemo uputiti dopis Ministarstvu finansija, radi kompletne informacije o sprovođenju navedenog člana Zakona, a sve u cilju zaštite potrošača od zloupotreba prilikom otkupa pošiljaka.
Portal Potrošač
Foto: Pexels
Izvor: Bex, Post Express