Sinoć je velikom većinom od 571 glasa za, 26 protiv i 94 suzdržanih Evropski parlament usvojio „Akt o digitalnim uslugama“ koji postavlja temelje za regulisanje online tržišta. Na dokumentu je radila i hrvatska evroparlamentarka Biljana Borzan.
“Poslednja direktiva o poslovanju na internetu usvojena je pre 20 godina. Od tada se mnogo toga promenilo i nužno je prilagoditi pravila i zaštiti građane. Ovaj dokument postavlja temelje za važne zakonske izmene uvodeći princip što je ilegalno offline, ilegalno je i online. Nova evropska pravila o zaštiti potrošača na internetu moraće da poštuju i strane kompanije koje posluju u EU“, objasnila je Borzan.
To se posebno odnosi na velike Internet platforme poput Facebooka, eBaya i slično koje dominiraju internet tržištem.
„Potrošači mi se javljaju kako u slučaju problema pri Internet kupovini preko posrednika, poput na primer Amazona, nije jasno regulirano ko je odgovoran, platforma ili trgovac pa se odgovornost neretko prebacuje s jednog na drugog na štetu potrošača. Ovim dokumentom uvodi se obaveza platformi da detaljno provere trgovce koji preko njih posluju“, objašnjava Borzan.
Borzan navodi kako su usvojena i strožiija pravila za Internet oglašavanje.
„Tržište online oglašavanja se procenjuje na 64,8 milijardi evra. U Hrvatskoj se tako oglašava više od četvrtine preduzeća. To može biti vrlo koristan alat posebno za manja preduzeća da dođu do klijenata, ali građani moraju da znaju kako se koriste njihovi podaci, zašto im se neki oglasi pojavljuju, ko ih plaća da mogu lako da isključe takvo praćenje“ izjavila je Borzan.
Danas u EU više od 71 posto građana kupuje preko interneta. Prema poslednjim podacima u Hrvatskoj oko 45 posto građana kupuje online, ali tek 17 posto iz druge države članice. U prvih šest meseci 2020., online trgovina u Hrvatskoj je porasla za 13,9 posto čemu je doprinela i pandemija korona virusa.
Brisel: 21.10.2020.
Izvor: Office of S&D Vice-President Mrs. Biljana Borzan MEP
Foto: Pexels